pühapäev, 6. mai 2007

Kes on intelligent?

Ehk kes on "vaimuinimene"? Juba sõna ise ütleb: see, kel sees Vaim kui tervik - nii Hää kui Kuri.

See ilmneb just kriisiaegadel, mil mass langeb teravasse bipolaarsusse otsekui transsi.

Massiinimene on alati KAS poolt VÕI vastu? Täienisti, ülepeakaela, kõigi saba ja sarvedega, viimse ihuraku ja veretilgani. Nii sünnivad sõjad, massimõrvad, genotsiidid, ristilöömised.

Intelligent, vaimuinimene on alati NII poolt KUI KA vastu. Ta on alati tasakaalu, Keskme poolt. Mass tahaks kaotada, maatasa teha ühe poolustest jäägitult. Ta alati põgeneb antipaatse poolt sümpaatse suunas, sestap ongi ta nii ettearvatav ja niidist tõmmatav.

Vaimuinimene teab, et emma-kumma pooluse kaotamine pole võimalik - et Olemine püsibki vastanditel. Ta taipab alkeemilist Tõde, et "maailm, kootud vastanditest, on magus haav, veetlev kuri". See muudab ta empaatiliseks kummagi osapoole suhtes. Ta näeb kannatuse põhjust, milleks on võimetus mitte samastuda poolustega, ja kogeb kaastunnet.

Ja tema on see Tark, kelle poole mass, kratsinud üksteisel oma pimestatuses silmad peast, viimses hädas pöördub - et ta mõistaks kohut.

4 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Ma nagu ei usu ainult seda kohtumõistmise värki, et kohe oodatakse või? Ehk saaks selgitust:

:-)

Peeter Liiv ütles ...

No Targa juurde mindi ikka õiglust nõutama, kui oma pää enam ei võtnud...

Anonüümne ütles ...

Ei tea, kas õigluse nõudmise ja kohtumõistmise vahele saab võrdusmärki panna? Nõudmine, nõudlus ja kohtupidamine võiks asenduda vajadusega tõe ja ilu järele. Seda ei saa luua paar tarka, ühiskonna tasakaalukaks toimimiseks on vaja paljusid selle poole püüdlevaid inimesi.

Peeter Liiv ütles ...

Kasutasin vist tõesti ebatäpset sõna. Targa õiglus oleks siis miski, mis ühendaks vastandid "magusvalusalt". Ilmneks see, mida Jung nimetab transtsendentseks funktsiooniks - Kolmanda kui "lunastuse" leidmine Kahest verisest vastandpoolusest...

Aga kas paar Tarka... Vanasti ehk, mil "Püha Vaimugi" anti vaid kuningatele, prohvetitele (ja kes see kolmas nüüd oligi - ega ometi mitte preester). Aga täna, jah, muidugi, oleme rohkem võimelised koosloomeks.